بررسی کاربرد قالب سنبه ماتریس

قالب ‌های سنبه و ماتریس نوعی از قالب‌ های فرم دهی هستند که عموما برای شکل دهی به فلزات به کار می ‌روند. این قالب ‌ها از دو بخش نری و مادگی تشکیل می شوند که سنبه همان نری و ماتریس مادگی را تشکیل می ‌دهد. قالب ‌های سنبه و ماتریس معمولا از جنس فولاد SPK ساخته می‌ شوند تا استحکام بالایی داشته باشند. برای به کارگیری این قالب‌ ها، آنها را به قطعاتی به نام کفشک متصل می کنند. کفشک ‌ها قطعات دو تکه ‌ای هستند که توسط میله‌ های راهنما، امکان حرکت بسیار دقیق عمودی و همچنین انطباق دقیق سنبه و ماتریس بر روی هم را فراهم می‌کنند.

قالب سنبه ماتریس چیست؟

برای بررسی کاربرد قالب سنبه ماتریس بیایید ببینیم اصولا قالب سنبه ماتریس چیست؟ قالب سنبه ماتریس یکی از تجهیزاتی است که برای تولید قطعات مختلف و برش و خم کردن و شکل‌ دهی صفحات فلزی از آن استفاده می ‌شود و یکی از پرکاربرد ترین قالب ‌های مورد نیاز در صنایع مختلف است. این قالب، کار را برای تغییر شکل دادن انواع صفحات فلزی راحت کرده و از طریق دو بخش نری و مادگی می ‌تواند به ‌راحتی فشارهای زیادی روی صفحات اعمال کند و صفحات را به شکل دلخواه درآورد. جنس این قالب بیشتر فولاد است و مقاومت بالای این جنس باعث شده طول عمر و دوام بالایی داشته باشد و شرکت ‌ها بتوانند مدت زیادی از آن بدون خراب‌ شدن استفاده کنند. 
قالب‌ سازی با استفاده از قالب ‌های مختلفی انجام می ‌شود که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که بیشتر از سنبه ماتریس در صنعت استفاده می ‌شود. این قالب یکی از تجهیزات مهم برای تولید قطعات مختلف است. سنبه ماتریس انواع مختلفی دارد و تولید قالب توسط این دستگاه توسط دو بخش نر و مادگی انجام شده و برش را انجام می ‌دهد. سپس خم کردن و شکل‌ دهی انجام می ‌شود و جنس اکثر این دستگا‌ه ‌ها فولاد است که دوام و مقاومت بالایی دارند و می توانند مدت زیادی بدون خراب‌ شدن مورد استفاده قرار گیرند.

قالب سنبه ماتریس چیست؟

اجزای قالب سنبه ماتریس

برای بررسی کاربرد قالب سنبه ماتریس بیایید اجزای آن را مورد بررسی قرار دهیم. این قالب ها معمولا از 6 بخش تشکیل می شوند که تعداد دقیق بخش های آن با توجه به محاسبات و پیش نیازهای خاص هر محصول می تواند کمتر یا بیشتر شود. اجزای قالب سنبه ماتریس عبارتند از: 
کفشک؛ کفشک ها معمولا از جنس آهن، فولاد یا چدن هستند که با توجه به ابعاد و موقعیت استفاده از آن در پنل ها، تنوع بسیاری دارند. 
سنبه گیر؛ سنبه گیر، سنبه قالب را نگهداری می کند.
ورق گیر و ورق پران؛ از آن در نگه داشتن و جدا کردن ورق ها از ماتریس استفاده می شود.
سنبه و ماتریس؛ از سنبه برای تشکیل بخش مثبت و از ماتریس برای بخش منفی قالب استفاده می شود.

علاقه مندان جهت اطلاع از قیمت قطعات قالب سازی به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

پین توپر پران گرمکار سنبه خارجی
سنبه برش پین رزوه دار پین تثبیت
قفسه ساچمه ای پران دایکست فنر قالب
سنبه ابزار پولیش  پیچ آلن
T پیچ پیچ دو سر رزوه روبند قالب
سوپاپ باد قالب سوهان سرامیکی مهره واشر دار
قلاویز کفشک قالب مته

انواع قالب سنبه ماتریس

برای بررسی قالب سنبه ماتریس بیایید انواع آن را بررسی کنیم. انواع قالب سنبه ماتریس عبارتند از:
قالب سنبه ماتریس برشی؛ همان گونه‌ که از نام این قالب سنبه م��تریس بر می آید، از آن برای برش زدن ورقه های فلزی استفاده می شود‌. 
قالب های سنبه ماتریس کوبشی؛ در این قالب ها به جای برش از ضربه استفاده می شود. به این شکل که سطح فلزی را بین سنبه و ماتریس قرار می دهند و دستگاه با فشار و ضربه باعث می شود که فلز شکل مورد نظر را به خود بگیرد. 
قالب های خم کاری؛ شاید قالب سنبه ماتریس از نوع خم کاری پرکاربردترین و رایج ترین قالب باشد‌. با این قالب ها می توان به ورقه های فلزی شکل داد. برای انجام این شکل دهی، ورقه مورد نظر را در قالب سنبه ماتریس قرار می دهند و‌ با اعمال فشار خم مورد نظر را بر روی آن انجام می دهند‌. در این روش زاویه خم خیلی مهم می باشد. 
قالب سنبه ماتریس کششی؛ این قالب ها بسیار حساس هستند و در طراحی آن ها دقت حرف اول را می زند. در غیر این صورت امکان دارد ورقه دچار پارگی شود‌. با استفاده از این قالب ها ضخامت ورقه های فلزی را کاهش داده و آن را به حجم مورد نظر می رسانند. به عنوان مثال در تولید قابلمه از این روش استفاده می شود.

انواع قالب سنبه ماتریس

کاربرد قالب سنبه ماتریس

حال بیایید به بررسی کاربرد قالب سنبه ماتریس بپردازیم. همانطور که بیان کردیم از سنبه ماتریس در قالب سازی استفاده می شود و قالب سنبه ماتریس از کاربردی ترین تجهیزات به حساب می آید. این قالب ها مدل های مختلفی دارند اما دو بخش عمده در تمامی آن ها مشترک است. سنبه بخش نری قالب را تشکیل می دهد و بخش مادگی آن ماتریس نام دارد. وظیفه این دو قسمت مهم برش زدن طرح و شکل مورد نظر بر روی ورقه خام می باشد. بنابراین از سنبه ماتریس برای خم کردن و شکل دهی قطعاتی استفاده می شود که در قالب ها تعبیه شده اند. قالب سنبه ماتریس استحکام بسیار زیادی دارد چرا که از جنس فولاد ساخته شده اند. 
در این مقاله به بررسی کاربرد قالب سنبه ماتریس پرداخته و سعی کردیم موارد استفاده از آن را بیان کنیم. اشاره کردیم که اصولا یک قالب سنبه ماتریس چیست و چه مزایایی دارد. همچنین به اجزای آن و برخی کاربردهای آن  اشاره نموده و نکاتی را پیرامون این قطعه بیان کردیم. انواع مختلف قالب سنبه ماتریس را بیان نموده و در مورد کاربرد هر یک صحبت کردیم.

سنبه برش مته پین تثبیت
ابزار پولیش فنر قالب قلاویز
بوش و ملیه راهنما بلوک پلاستیک کفشک قالب
راهنمای ساچمه ای بلوک قالب پیچ و مهره
فنر هلی کویل سوپاپ هوا قالب روبند قالب
سوپاپ هوای قالب مهره واشر دار ستاک مهره تی T
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید