مته مخروطی (مته کاجی) چیست و چه کاربردی دارد؟

مته مخروطی یکی از مهمترین مته هایی است که برای ایجاد سوراخ و یا شکاف در قطعات مختلف به کار می رود. همواره به صنعتگران مختلف توصیه می شود برای اینکه بتوانند در کار خود موفق باشند، از ابزار مناسب استفاده کنند. یکی از ابزاری که این روزها دارای مصارف خانگی و صنعتی بسیار زیادی است مته کاجی است. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید چرا به این محصول مته کاجی گفته می شود. دلیل این امر این است که ظاهر این مته مشابه به کاج است و می تواند به خوبی نیروی لازم را برای سوراخ کردن به کار ببرد. در واقع؛ ظاهر این مته می تواند تمامی نیرو را به سمت نقطه مورد نظر متمرکز کند و همین امر باعث می شود که شکاف به درستی در سطوح ایجاد شود.

مته مخروطی چیست؟

اگر به ظاهر مته مخروطی نگاه بیندازید شیارهایی را بر روی آنها مشاهده می کنید. این شیارها باعث می شوند که نیروی بیشتری به سطح وارد شود و در نتیجه مته می تواند به خوبی سوراخ و یا شکاف را ایجاد کند. این مته در اندازه و سایزهای متنوعی تولید می شود و افراد باید با توجه به نیازهای خود بهترین گزینه را سفارش دهند و از آن برای کسب و کار خود استفاده نمایند. سایز مته هر چقدر که باشد، قطر سوراخ دقیقا همان اندازه خواهد بود. به طور مثال، اگر شما از مته ای به سایز 40 و یا 50 استفاده کنید، قطر سوراخ ایجاد شده بر روی سطح نیز 40 و یا 50 میلیمتر خواهد بود. ممکن است این تصور برای شما به وجود بیاید که شما با استفاده از این مته تنها می توانید سوراخی به قطر 40 و یا 50 میلیمتر ایجاد کنید. اما باید بدانید این تصور اشتباه است و هر چقدر فشار بیشتری را به آن وارد کنید، قطر سوراخ بیشتر خواهد شد.

Image

کاربرد مته مخروطی

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم از مته مخروطی برای ایجاد سوراخ بدون پلیسه در سطوح مختلف استفاده می شود. این سوراخ ها می توانند برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است بدانید اگر شما از ابزار نادرست برای ایجاد سوراخ و یا شکاف در سطوح استفاده کنید، ممکن است که این سوراخ و یا شکاف به درستی ایجاد نشود و همین امر می تواند کیفیت کار شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. 

کاربرد مته کاجی یا مخروطی

ممکن است زمانی که صحبت از مته کاجی می شود؛ ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این مته بر روی چه دستگاهی سوار می شود. بهتر است بدانید این مته می تواند بر روی انواع فرزها سوار شود و سپس می تواند عملیات ایجاد سوراخ و یا شکاف را انجام دهد. همچنین، می توان این مته را بر روی دریل ستونی، دستی، رادیال، دریل برقی و دریل شارژی استفاده کرد. به همین دلیل، کسانی که این مته را خریداری می کنند باید بدانند به راحتی می توانند از آن در دستگاه های مختلفی استفاده کنند. 

Image

نکات مهم برای نگهداری از مته مخروطی 

برای اینکه بتوانید از مته مخروطی استفاده کنید، باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. هر چقدر که از مته بهتر استفاده کنید، طول عمر آن بالاتر می رود و در نتیجه مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید. به همین دلیل، تمامی صنعتگران و کسانی که می خواهند در کار خود موفق شوند، باید به این نکات توجه داشته باشند و آنها را به روش بهینه ای به کار ببرند. در ادامه تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. 

خنک شدن مته 

یکی از مهمترین مواردی که در زمان نگهداری از مته مخروطی باید به آن توجه داشته باشید خنک شدن آن است. اگر شما از این مته استفاده گردید و احساس کردید که مته داغ شده است باید آن را خاموش کنید. این مسئله باعث می شود که مته خنک شود و قابلیت های آن به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. به طور متوسط، شما به 15 دقیقه زمان نیاز دارید تا مته خنک شود و دوباره قابل استفاده باشد. اگر زمانی که مته مخروطی هنوز داغ است از آن استفاده کنید، ممکن است در تماس با سطح جرقه بزند و همین امر مشکلات زیادی را به وجود می آورد. 

تمیز کردن با مسواک 

یکی دیگر از روش هایی که در زمان استفاده از مته مخروطی باید مد نظر قرار دهید تمیز کردن مته با استفاده از مسواک است. این کار باعث می شود براده هایی که در میان شیارهای مته باقی مانده اند خارج شود و همین امر می تواند عملکرد و قابلیت مته را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. 

پاک کردن روغن 

باقی ماندن مته مخروطی بر روی مته باعث می شود که خراب شود و قابلیت های آن تحت تاثیر قرار گیرد. به همین دلیل، توصیه می شود پس از هر بار استفاده روغن مته را پاک کنید و آن را به صورت تمیز و پاکیزه در جایگاه مخصوص قرار دهید. 
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد مته مخروطی و یا مته کاجی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده اید این مته برای ایجاد شکاف و یا سوراخ در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این مته در سایزهای متفاوتی تولید می شود و شما باید در زمان خرید به قطر مته و اندازه آن توجه داشته باشید. هر چقدر مته را با اطلاعات بیشتری خرید کنید، به همان اندازه به صورت بهینه تر می توانید از آن استفاده کنید. 

سنبه برش مته پین تثبیت
ابزار پولیش فنر قالب قلاویز
بوش و ملیه راهنما بلوک پلاستیک کفشک قالب
راهنمای ساچمه ای بلوک قالب پیچ و مهره
فنر هلی کویل سوپاپ هوا قالب روبند قالب
سوپاپ هوای قالب مهره واشر دار ستاک مهره تی T
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید