میل راهنمای قالب

در هر قالب حداقل دو میل راهنمای قالب با توجه به نوع قالب تا چهار راه قابل افزایش می باشد که جهت ایجاد قابلیت تکرار پذیری فرآیند پرسکاری استفاده می شود جنس میل راهنما مناسب با بوش راهنما دقت قالب ابعاد قالب نوع و قدرت پرس از فولاد سنگ خورده با پرداخت سطحی زیاد و سخت کاری شده است .در طراحی قالب جهت میل راهنمای قالب هیچگونه بار عرضی در نظر نگرفته شده چرا که در صورت بار عرضی عمر قالب به شدت کاهش می یابد اما راهنما می بایست از صلبیت کافی جهت تحمل ارتعاشات عرضی برخوردار باشد.
بار عرضی می بایست در مجموعه یکپارچه سنبه ماتریس حذف شود و به شکل بار داخلی رفع گردد که روی سازه کفشک راهنما و پرس وارد نگردد. ارتفاع و قطر راهنما با توجه به کاربرد قالب دارد گاهی با افزایش تعداد میل راهنما می توان قطر آن را کمتر کرد که بر خلاف ارتفاع میل راهنما با توجه به کاربرد قالب می باشد که نیاز است وقتی که سنبه داخل ماتریس در حال حرکت می باشد جهت  داشتن بار کافی حداقل 5/1 برابر قطر میل راهنمای قالب داخل بوش راهنما باقی مانده باشد .باید دقت کرد که در قالب ها با میل و بوش راهنمای فولادی سخت کاری می شود که فاصله پل های استقرار روی میز پرس طوری می باشد که خیز کفشک پایین منجر به تخریب قالب می گردد و انحراف در دو انتهای بالاتر و پایین ترین نقطه میل راهنما که با بوش راهنما در حین حرکت در تماس می باشد از 100/1 میلیمتر بیشتر نباشد.

انواع میل راهنمای قالب

فروش میل راهنمای قالب

هر قالب حداقل دارای دو میل راهنمای قالب می باشد که با توجه به  نوع قالب تا چهار راهنما قابل افزایش می باشد و جهت ایجاد توانایی تکرار پذیری فرآیند پرسکاری استفاده شود جنس میل راهنما با توجه به بوش راهنما دقت قالب ابعاد قالب نوع و قدرت پرس از فولاد سنگ خورده با پرداخت سطحی زیاد وسخت کاری می شود که در طراحی قالب برای میله راهنما هیچگونه بار عرضی در نظر گرفته نمی شود چرا که در صورت بار عرضی عمر قالب به شدت کاهش می یابد اما راهنما می بایست دارای صلبیت کافی جهت تحمل ارتعاشات عرضی باشد.بار عرضی می بایست در مجموعه یکپارچه سنبه ماتریس حذف می شود و به شکل بار داخلی رفع گردد که روی سازه کفشک راهنما و پرس وارد نشود .ارتفاع و قطر میل راهنمای قالب با توجه به کاربرد قالب انجام می گیرد. 

قیمت میل راهنمای قالب

این قطعه برای تامین راستای صحیح حرکت قالب طراحی می گردد و در کفشک پایین نصب می گردد . بوش در طرف آزاد این قطعه با تلرانس سرشی بازی می نماید.همچنین بر این قطعه فوق عامل موثری در خنثی کردن نیروهای جانبی حاصل از برش می باشد به گونه ای که منجر به آن می گردد که کلیه سنبه ها در راستای تعیین شده خود با لقی طراحی شده به راحتی بازی کنند .در طراحی میل راهنمای قالب لازم است به نکاتی توجه داشت.

انواع میل راهنمای قالب

میل راهنمای قالب بر حسب متغیرهای زیر در گروه های مختلفی تولید و عرضه می گردد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • نحوه ی اتصال
  • جنس ماده ی اولیه
  • نوع سخت کاری سطوح و عمق سختی
  • مشخصات ابعادی (قطر، طول و …)
  • مشخصات حجمی (فلنجها، لبه ها، سوراخ ها و …)

به طور کلی  در عموم موارد سطح میله راهنما سخت کاری می گردد که به نوعی حدود ۱٫۵ میلیمتر یا بیشتر می باشد و میزان آن اغلب بیشتر از ۶۰ راکول C می باشد.شایان ذکر می باشد راحت ترین نوع میل راهنمای قالب قطعه ی فولادی استوانه ای با فیلت های ابتدایی و انتهایی می باشد . در این حالت نیاز می باشد میله راهنما به شکل پرسی در کفشک یا صفحه ی مورد نظر جا زده شود.

میل راهنمای قالب 

میل راهنمای قالب چیست

برای انطباق میان صفحات قالب و میل راهنمای قالب روی هر یک از آنها سوراخ هایی قرار می دهند که با هم محور شدن آن ها موقعیت صفحات نسبت به یکدیگر تنظیم می گردد.به طور کلی جهت هم محور کردن سوراخ ها نیاز است میله ای از میانشان عبور کند که تلرانس هندسی مناسبی نسبت به آن ها دارد، وظیفه ای که بر عهده ی میل راهنمای قالب می باشد و تعداد آن دو، سه یا چهار عدد می باشد.
در منابع و کاتالوگ های لاتین به میل راهنما Guide Pillar ، Guide Post یا Guide Pin می گویند و نام های دیگر آن به فارسی پین راهنما، میله راهنما و راهنمای خطی قالب می باشد.در واقع در قالب های فلزی پیشنهاد می شود میل راهنمای قالب در حین فرآیند ثابت باشد بنابراین میل راهنما روی کفشک (یا صفحه ی) ثابت و بوش ها روی کفشک متحرک نصب می گردد.
برای ساخت قالب تزریق پلاستیک، به ماشین آلاتی از جمله CNC، تراش، فرز، وایرکات، اسپارک، دریل رادیال، ماشین سنگ زنی، اره لنگ و … احتیاج است. برای ساخت به این شکل می بایست اقدام کرد که در گام اول متریال�� مناسب (بسته به بودجه و کیفیت کار) انتخاب شده، قسمت های پیچیده مانند سنبه و ماتریس را با دستگاه CNC ماشین کاری کنید، جهت ساخت میل راهنما از دستگاه تراش بهره برداری می گردد.در ساخت اغلب صفحه پران در اندازه دقیق، بعد از برش با اره از ماشین سنگ زنی میلی متری جهت اندازه دقیق صفحه پران به کار می رود. در  سوراخ کاری از دریل رادیال کاربرد دارد که به این شکل  ترتیب تا مرحله آخر ساخت قالب، یعنی رنگ آمیزی، این پروسه به دقت انجام می شود.

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید