آشنایی با ویژگی ها و کاربرد پران نیتراته

همانطور که میدانید بخشی از قالب تزریق پلاستیک را سیستم پران تشکیل می دهد که جدا کردن قطعه سرد شده وظیفه آن است و از روی سنبه قالب، خارج کردن آن قطعه از قالب را انجام می دهد. اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می گردد. پس از باز شدن کامل قالب در گام ابتدایی، میله پران دستگاه تزریق پلاستیک به پشت صفحه پران فشار می آورد و صفحه پران را به سمت جلو به حرکت در می آورد. پین های راهنمای صفحه پران نیز وظیفه راهنمایی این حرکت را دارند. در مرحله دوم، میله های پران که کونیک آن ها میان دو صفحه پران و ساپورت پران قفل می شود در جهت جلو حرکت می کند و قطعه را از قالب خارج می نماید. در مرحله آخر، بعد از خروج قطعه، میله پران دستگاه تزریق پلاستیک به عقب حرکت می کند و فنر هایی که دور پین های راهنمای صفحه پران قرار می گیرند، صفحه پران را به عقب حرکت می دهند و بعد از بسته شده قالب، صفحه پران دقیقا در محل اولیه خود جای می گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد این نوع پران بیشتر صحبت کنیم. برای آشنایی با ویژگی ها و کاربرد پران نیتراته با ما همراه باشید. 

علاقه مندان جهت اطلاع از قیمت قطعات قالب سازی به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

پین توپر پران گرمکار سنبه خارجی
سوهان سرامیکی پین رزوه دار

مهره واشر دار

قفسه ساچمه ای پران دایکست سنبه
T پیچ پیچ دو سر رزوه پیچ آلن

فولاد نیتراته

برای آشنایی با ویژگی ها و کاربرد پران نیتراته بیایید ابتدا با ویژگی های فولاد نیتزاته که برای ساخت پران استفاده می گردد، آشنا شویم. فولاد نیتراته یا فولاد نیتروره بخشی از فولادهای آلیاژی می باشد که توسط یک فرایند شیمیایی تشکیل می شوند. در این فرایند نیتروژن اتمی با عناصر سطح قطعه تماس پیدا کرده و نیترید های سخت و پایدار را تشکیل می دهد که به سطح فولاد نفوذ می کند. در اثر این فرایند یک لایه سفید روی سطح فولاد پدید می آید که باعث افزایش سختی فولاد می شود. با نیتراته کردن، سطحی خیلی سخت و مقاوم به سایش به وجود می آید. به خاطر دمای بازپخت پایین (حدود ۵۰۰ درجه سانتیگراد) تابیدگی خیلی جزئی در قطعه کار ایجاد می شود و نیز به خاطر حذف عمل کوئنچ، هیچ گونه تنشی در آن ایجاد نمی گردد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پران نیتراته

پران نیتراته چیست؟

برای آشنایی با ویژگی ها و کاربرد پران نیتراته بیایید ببینیم پران نیتراته چیست؟ همانطور که قبلا بیان کردیم وظیفه پران جدا کردن قطعه سرد شده است و از روی سنبه قالب، خارج کردن آن قطعه از قالب را انجام می دهد. انواع مختلف پران در بازار ساخته می شود که برخی از آنها عبارتند از پران تیغه ای، پران سراستوانه ای، پران گرمکار و پران سردکار. می دانیم که از آنها در قالب تزریق پلاستیک استفاده می کنند و از جنس فولاد ساخته می شوند. این ابزار بسته به نوع و کیفیت فولاد مورد استفاده، آلیاژ های آن و نیز بر اساس فرایند های سخت کاری سطحی که بر روی آنها انجام می شود، از یکدیگر متمایز می گردند. اصطلاح گرمکار برای پران زمانی به کار می رود که پران یا به عبارتی فولاد آن در برابر دماهای بسیار بالا، خواص خود را از دست ندهد و مقاوم باشد. منظور از نیتراته بودن آن است که فولاد، طی رده ای از فرایند های شیمیایی تحت عنوان نیتراسیون، با یک ترکیب آلی وارد واکنش می شود و در نتیجه، مقاومت  و سختی آن افزایش می یابد. بنابراین پران گرمکار نیتراته، نوعی از پران است که دارای مقاومت بالا در برابر گرما و سایش بوده و طی یک سری فرایند های شیمیایی، نیتراته شده است. از مزایای استفاده از پران گرمکار نیتراته می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر شوک های حرارتی از قبیل سرد شدن ناگهانی با آب سرد 
  • مقاومت در برابر نرم شدن حین عملیات با دما های بالا 
  • مقاومت عالی در برابر ساییدگی و خوردگی 
  • مقاومت بسیار خوب در برابر ضربه 
  • مقاومت در برابر بازگشت بالا

با توجه به ویژگی ها و مزایایی که برای پران گرمکار نیتراته  و فولاد آن ذکر شد، می توان کاربرد هایی را نیز برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال برای استفاده در فرایند هایی که شوک حرارتی بالا دارند و نیز فرایند هایی که دمای کاری بالاتر از 200 درجه سانتی گراد دارند، مناسب می باشد. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پران نیتراته

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پران نیتراته

برند آن از عوامل تاثیر گذار بر قیمت پران نیترات می باشد. همچنین قیمت پران نیتراته با توجه به نوع و کیفیت آن متفاوت است و هرچه جنس و کیفیت مواد اولیه استفاده شده در آن بیشتر باشد قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. از آن جایی که قیمت پران نیتراته با وجود نوسانات موجود در بازار مدام در حال تغییر می باشد نمی توان قیمتی ثابت برای آن در نظر گرفت. همچنین شما باید در هنگام خرید پران نیتراته به جنس، نوع، ابعاد و کاربرد های هر یک از انواع آن دقت کنید تا نهایت کارایی را داشته باشد. شما باید در خرید پران نیتراته  به کیفیت ساخت آن توجه ویژه داشته باشید تا با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید. همچنین با وجود تحریم ها و تغییرات لحظه ای قیمت ها بهتر می باشد  قبل از هر اقدامی در خصوص خرید پران نیتراته، از چند جای معتبر استعلام قیمت گرفته تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جاری خود بتوانید محصول با کیفیت تری را برای مجموعه تان تهیه نمایید. 
در این مقاله سعی کردیم در مورد پران نیتراته مطالبی را عنوان کنیم. ابتدا برای آشنایی با ویژگی ها و کاربرد پران نیتراته، در مورد فولاد نیتراته صحبت کرده و ویژگی های آن را بیان کردیم. سپس در مورد خود پران و کاربرد آن در قالب گیری صحبت نمودیم. اشاره کردیم که استفاده از فولاد نیتراته برای ساخت پران چه تاثیراتی خواهد داشت. در نهایت در مورد عوامل موثر بر قیمت این نوع محصول نکاتی را ارائه دادیم.

 

سنبه برش مته پین تثبیت
ابزار پولیش فنر قالب قلاویز
بوش و ملیه راهنما بلوک پلاستیک کفشک قالب
راهنمای ساچمه ای بلوک قالب پیچ و مهره
فنر هلی کویل سوپاپ هوا قالب روبند قالب
سوپاپ هوای قالب مهره واشر دار ستاک مهره تی T
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید