انتخاب نوع اینسرت (الماس تراشکاری)

اینسرت ها که در ایران به آن الماس، الماسه و یا تیغچه گفته می شود و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام انتخاب اینسرت تراشکاری باید پارامترهای زیادی را در نظر گرفت. هندسه اینسرت، اینسرته اینسرت، شکل اینسرت (زاویه دماغه)، اندازه اینسرت، شعاع دماغه و زاویه ورودی (سرب) را با دقت انتخاب کنید تا به کنترل تراشه و عملکرد ماشینکاری خوب برسید. هندسه اینسرت را بر اساس عملیات انتخاب شده، انتخاب کنید. برای استحکام و صرفه جویی، بزرگترین زاویه بینی ممکن را روی اینسرت انتخاب کنید، اندازه اینسرت را بسته به عمق برش انتخاب کنید، بزرگترین شعاع بینی ممکن را برای استحکام اینسرت انتخاب کنید و اگر تمایل به لرزش وجود دارد، شعاع بینی کوچکتری را انتخاب کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد انتخاب نوع اینسرت (الماس تراشکاری) مطالب بیشتری را بیان کنیم.

اینسرت چیست؟

برای انتخاب نوع اینسرت (الماس تراشکاری) باید ابتدا ببینیم اینسرت چیست؟ صنعت ابزارهای برش در سال های اخیر گسترش فراوانی یافته است. در میان صدها گزینه، انتخاب ابزار مناسب دشوار است. انتخاب ابزاری که بتواند نیروهای برشی کم با سطح خوب و عمل برش صاف ایجاد کند، پیچیده است. هنگامی که یک اینسرت را برای یک عملیات انتخاب می کنیم، آن را بر اساس این ویژگی ها انتخاب می کنیم:

  • چقدر در برش خطوط مختلف قطعات متنوع است،
  • قدرت اسپیندل برای برش لازم است،
  • ارتعاشات حین برش که ناشی از وسعت و جهت نیروهای برش است،
  • استحکام اینسرت و توانایی آن در برش های سنگین.

بنابراین می بینیم که چگونه ویژگی ها با اشکال اینسرت تراش تغییر می کنند.

اینسرت چیست؟

اینسرت کاربید

اینسرت کاربید ابزاری است که برای ماشینکاری دقیق فلزات از جمله فولادها، کربن، چدن، آلیاژهای با دمای بالا و سایر فلزات غیر آهنی استفاده می شود. اینها قابل تعویض هستند و در سبک ها، اینسرته ها و اندازه های مختلف موجود هستند. برخی ملاحظات اولیه در مورد نحوه انتخاب صحیح اینسرت کاربید وجود دارد. یکی از آنها عملیات برش است، چه تراشکاری باشد، چه فرزکاری و چه حفاری. کاربید در هر واحد نسبت به سایر مواد ابزار معمولی گران ‌تر و شکننده ‌تر است و آن را مستعد خرد شدن و شکستن می‌ کند. برای جبران این مشکلات، خود نوک برش کاربید اغلب به شکل یک اینسرت کوچک برای ابزار نوک ‌دار عظیم‌ تری است که ساقه آن از مواد دیگری، معمولاً فولاد ابزار کربنی، ساخته شده است. اکثر آسیاب های مدرن از اینسرت های کاربید و بسیاری از ابزار تراش و آسیاب های انتهایی استفاده می کنند. اینسرت های کاربید در سرعت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند که ماشین کاری سریع تر را ممکن می کند و در نهایت منجر به تکمیل بهتر می شود. انتخاب یک اینسرت کاربید مناسب بسیار مهم است زیرا می تواند خطر آسیب رساندن به داخل، دستگاه و محصول برش را داشته باشد.

علاقه مندان جهت اطلاع از قیمت قطعات قالب سازی به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

پین توپر پران گرمکار سنبه خارجی
سنبه برش پین رزوه دار پین تثبیت
قفسه ساچمه ای پران دایکست فنر قالب
سنبه ابزار پولیش  پیچ آلن
T پیچ پیچ دو سر رزوه روبند قالب
سوپاپ باد قالب سوهان سرامیکی مهره واشر دار
قلاویز کفشک قالب مته

انتخاب اینسرت مناسب

انتخاب اینسرت مناسب

برای انتخاب نوع اینسرت (الماس تراشکاری) باید دقت زیادی داشته باشبم. انتخاب اینسرت مناسب بسیار حائز اهمیت است و اینسرت های غیرقابل نشان دادن مزیت قابل توجهی در مقایسه با سایر ابزارهای برش دارند. اگر یک لبه برشی از اینسرت نمایه شونده، فرسوده شود، به سادگی به یک لبه برش استفاده نشده تبدیل می شود، یعنی نیازی به سنگ زنی مجدد نیست. این کار تضمین می‌ کند که تولید در حال انجام فقط برای مدت کوتاهی قطع می ‌شود و نیازی به راه ‌اندازی وقت ‌گیر ابزار نیست. اینکه کدام اینسرت استفاده شود به نوع تولید و ماده ای که باید ماشین کاری شود و میزان سختی آن بستگی دارد. 
طیف گسترده ای از اینسرت های قابل نمایه سازی با اشکال و مواد مختلف وجود دارد که انتخاب اینسرت های قابل نمایه سازی صحیح را دشوار می کند. به منظور جلوگیری از اتخاذ تصمیمات اشتباه، اینسرت های قابل نمایه سازی در سطح بین المللی استاندارد شده اند. این استاندارد ISO اندازه، شکل، نصب، خواص مواد و پوشش را مشخص می کند. اپراتور دستگاه برش از نام اینسرت قابل نمایه سازی ISO برای انتخاب اینسرت قابل نمایه سازی مناسب مورد نیاز برای برنامه مربوطه استفاده می کند. کد ISO می تواند حداکثر دوازده کاراکتر داشته باشد. کاراکترهای اول تا هفتم اطلاعات اجباری را نشان می دهند. کدهای هشتم و نهم اطلاعات اختیاری را ارائه می دهند که در صورت لزوم استفاده می شود. دهم تا دوازدهم جزئیات اختیاری سازنده هستند و به طور جداگانه با استفاده از خط فاصله به کد ISO اضافه می شوند.
هفت فیلد اجباری شکل اینسرت یا زاویه فاصله و سایر ویژگی های اصلی اینسرت برش را نشان می دهد. کاراکترها دارای حروف و اعداد شناسایی جداگانه هستند که به وضوح یک اینسرت قابل نمایه سازی را مشخص می کنند. برای اینکه بتوان ابعاد مناسبی را به این حروف شناسایی اختصاص داد، جداول مطابق با DIN4983 موجود است که میتوان آنها را در کتاب جدول جستجو کرد. جزئیات خاص سازنده پس از خط تیره نشان داده می شود و بسته به شرکت، عرض پخ، زاویه پخ، مواد برش یا شکل تراشه شکن را مشخص می کند. 
در این مقاله در مورد انتخاب نوع اینسرت (الماس تراشکاری) صحبت کردیم. بیان کردیم که در واقع اینسرت چیست و چه کاربردی دارد. در مورد اینسرت کاربیدی صحبت کرده و خصوصیات یک اینسرت خوب را بیان کردیم. همچنین در مورد انتخاب یک اینسرت برای کار تراشکاری مطالبی را عنوان نموده و در مورد کدهای مربوط به نوع اینسرت نیز به نکاتی اشاره کردیم. همچنین اشاره کردیم که برای دستیابی به کنترل خوب تراشه و بهترین نتایج ماشینکاری، هندسه، درجه، شکل (زاویه نقطه)، اندازه، شعاع گوشه و زاویه تنظیم اینسرت قابل نمایه سازی باید با دقت انتخاب شود.

 

سنبه برش مته پین تثبیت
ابزار پولیش فنر قالب قلاویز
بوش و ملیه راهنما بلوک پلاستیک کفشک قالب
راهنمای ساچمه ای بلوک قالب پیچ و مهره
فنر هلی کویل سوپاپ هوا قالب روبند قالب
سوپاپ هوای قالب مهره واشر دار ستاک مهره تی T
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید